Net gestart als leidinggevende?

Nieuwe rol vraagt veel van je! Zorg voor ruimte en tijd voor jezelf…

De wat meer ervaren leidinggevenden herkennen het vast wel… in de beginperiode van je carrière als leidinggevende is het – hoe zeg je dat – vaak nogal druk en onoverzichtelijk. Er komt veel op je af en je nieuwe rol vraagt een andere aanpak dan wat je gewend was in je rol als expert/professional. Er liggen flink wat valkuilen op de loer, die je snel kunt ontdekken: of door er vol in te stappen en zelf te ervaren… of… door direct bij of snel genoeg na de start tijd voor jezelf te maken, hoe druk het ook is…

De valkuilen versnellen je leerproces en ontwikkeling

De valkuilen – legio in aantal – helpen je met groeien. Er in stappen is dan ook niet erg. Wel kan het ineffectief zijn om patronen uit je vorige functie of persoonskenmerken in stand te houden. Dat leggen we even uit. Je nieuwe rol betekent managen, aansturen, leiding geven, coachen en wellicht ook nog een stuk operationeel meewerken.

Als expert of professional deed je waarschijnlijk dat laatste, dus het kan verleidelijk zijn om ‘daar in te blijven hangen’. Ook is het aansturen van het team iets wat je kunt ontwikkelen. Wellicht wil je graag aardig gevonden worden, ben je erg hulpvaardig of heb je moeite met loslaten. Of je wilt effectiever communiceren op verschillende niveau’s in je nieuwe rol. Of je leidinggevende kwaliteiten verder ontwikkelen. Je stijl van leidinggeven ontdekken en aanscherpen… Wat het ook is, zorg voor ruimte en tijd voor jezelf om te ontwikkelen en verzandt niet in de waan van de dag.

Paar tips alvast om mee te gaan oefenen

Het is maar een begin, maar het kan je wel al op weg helpen. Onderstaand een paar tips die kunnen helpen om beter om te gaan met de waan van de dag.

  1. Bij vragen (telefoontjes, mails, verzoeken, collega’s die iets van je willen,…): Hoe urgent en belangrijk is het voor jou? Wie doet wat en wanneer? Hoe groot is jouw (noodzakelijke of minimale) rol/bijdrage in de oplossing?
  2. Maak onderscheid in de ‘vele issues’ per dag die voorbij komen, de incidenten waar je iets mee moet en de calamiteiten die direct actie vragen. Niet alles is een calamiteit…
  3. Kijk of je de oplossing kan versnellen door aan je teamleden vragen te stellen in plaats van de actie naar je toe te halen en mee te gaan denken in de oplossing. Zet je medewerker aan het werk in plaats van je zelf.
  4. Niet verontschuldigen (zo min mogelijk), maar wel toelichten, richting helder maken, prioriteiten benoemen, koppelen aan teamwerking, eigenaarschap etc., zodat mensen (vaker) horen en begrijpen waar het vandaan komt.
  5. Bewaak ook de grenzen voor je zelf en voor je teamleden; werkdruk, tijd, energie en belastbaarheid.
  6. Kijk waar je (meer) ‘in the lead’ kunt zijn. Kijk of je de regie kunt nemen op de situatie in plaats van je te laten ‘gijzelen’ door je gedachten/gevoel op een bepaalde situatie of gebeurtenis.

De volgende keer zoomen we in op de verschillende manieren die er zijn om keuzes te maken in jouw prioritering.

Hulp nodig? Wij helpen graag!

Speciaal voor de startende leidinggevende (en diegene die binnenkort gaat starten) heeft Team What Else. het programma ‘Van professional/expert naar leidinggevende; (door-)start in nieuwe rol’ ontwikkeld. Helemaal op maat gemaakt voor de professional/expert die doorstroomt naar een leidinggevende functie. Bovendien heel praktisch van opzet en volledig gericht op jouw situatie, jouw leerdoelen en jouw eigen praktijk. Meer weten? Neem gerust contact op met ons.

P.S. Team What Else. is ook actief op Instagram. Leuk als je ons daar ook volgt.

Kunnen we je ergens mee van dienst zijn?

Vragen? Tips... tops? Laat het ons weten!